بهترین راه برایتمیز کردن اره برقی
تمیز کردن منظم به محافظت از اره برقی در برابر ساییدگی و افزایش عمر آن کمک می کند. در این مقاله می توانید در مورد تفاوت های اره برقی و بنزینی و اینکه کدام مواد برای تمیز کردن مناسب هستند و کدام یک را نباید استفاده کنید بخوانید.
اره برقی و بنزینی
اره برقی برقی
ارههای برقی برقی بسیار سادهتر از ارههای برقی بنزینی هستند و بنابراین تمیز کردن آنها بسیار آسانتر است. مهمترین فعالیت های نظافتی این اره برقی عبارتند از:
- حذف تراشه ها و گرد و غبار
- تمیز کردن قسمت چرخ دنده
- تمیز کردن شیار ریل
- برداشتن سوراخی که روی شیار ریل ایجاد می شود
اره برقی بنزینی
چند اقدام دیگر برای تمیز کردن اره برقی بنزینی وجود دارد:
- گرد و غبار و تراشه ها را از سطح جدا کنید، ریل راهنما را تمیز کنید
- فیلتر هوای تمیز
- محفظه فیلتر هوا را تمیز کنید
- شمع را چک کنید، دوده را بردارید
حذف باقی مانده روغن
روغن های اره برقی حاوی مواد افزودنی هستند که باعث می شود قسمت های جداگانه اره به مرور زمان لثه کند. باقی مانده چسبنده پس از مدتی به سختی پاک می شود. رزین درختان نیز در طول زمان به وضوح به اره می چسبد.
راه ها و نکات بی شماری برای از بین بردن این گونه باقی مانده ها وجود دارد:
- پاک کننده مخصوص اره برقی (اغلب از تولید کنندگان معروف مانند Stihl یا دیگران، بسیار توصیه می شود اما گران است)
- تمیز کننده فر
- رقت نیترو
- گازوئیل یا نفت
- پاک کننده صنعتی با pH بالا
اره های برقی اغلب پس از تمیز کردن کامل با WD-40 درست می شوند. با توجه به قطعات پلاستیکی اره که ممکن است از عامل آسیب ببیند، باید از این کار اجتناب شود.
تمیز کردن منظم بسیار مهم است، زیرا کثیفی روی فیلتر هوا و شمع ها می تواند منجر به از دست دادن قابل توجه عملکرد، فرسودگی و پارگی زیاد و مشکلات راه اندازی شود، به خصوص در اره برقی که با بنزین کار می کند. اگر اره برقی شما روشن نمی شود ، زمان تمیز کردن آن فرا رسیده است. این همچنین به طور موثری از لثه گرفتن پمپ روغن و کل اره جلوگیری می کند .
انتقال نیرو از موتور الکتریکی به زنجیر اره به صورت مکانیکی قابل درک است. شفت که دنده یا میله انتقال نیز نامیده می شود باعث چرخش پینیون می شود. ستاره دندانه دار چرخ دنده درگیر حلقه های زنجیره ای می شود که به آنها درایور گفته می شود. اگر زنجیر اره برقی نچرخد، گیربکس وجود ندارد.
انتقال برق در یک نقطه قطع شد
اره برقی بدون کلاچ (گریز از مرکز) طراحی شده است. با این کار این منبع خطا که با اره های برقی بنزینی امکان پذیر است را از بین می برد.
سه نقطه انتقال عصبی زیر وجود دارد که در آن قدرت در ساختار اره برقی منتقل می شود:
1. دنده روی آرمیچر (قسمت چرخان) موتور
2. شفت از چرخ دنده روی پینیون
3. دندانه های پینیون روی حلقه های زنجیر
رویکرد به تجزیه و تحلیل علت ریشه ای
منبع خطا را می توان به روشی سازنده و کاملا منطقی جستجو کرد. برای انجام این کار، چرخ دنده باید باز شود، که با برداشتن پوشش محفظه در پایه میله ، درست مانند هنگام کشش زنجیر انجام می شود.
بررسی لنگر
آرمیچر محکم و سفت و محکم به چرخ دنده یا شفتی متصل است که برای چرخاندن پینیون در نظر گرفته شده است. اگر اتصال “لغزید”، اتصال سفت و سخت معیوب است یا دندانه های چرخ دنده فرسوده و/یا شکسته شده است. اگر بتوان پینیون را با انبردست نگه داشت در حالی که موتور و دنده در حال چرخش هستند، این منبع خطا را ثابت می کند.
تجزیه و تحلیل پینیون
دندان های یک چرخ دنده ممکن است بعد از چند سال فرسوده شوند. این در نوک دندان های گرد و زمین شده منعکس می شود. در برخی موارد ممکن است شکاف های طولی در دندان ها ایجاد شده باشد. اتصال در وسط یا کنار پینیون روی یا روی قطعه انتقال دهنده نیرو (شفت، چرخ دنده) شل تا شل است.
وضعیت زنجیر اره
یک زنجیر اره به دلیل آلودگی (کثیف خشک شده و مخلوط روغن) می تواند به “سخت سنگ” و غیر قابل انعطاف تبدیل شود. قدرت موتور دیگر برای رانندگی کافی نیست. اگر کشش زنجیر خیلی کم باشد، پیوندها دیگر به اندازه کافی و حتی با دندانه های چرخ دنده تماس پیدا نمی کنند. در صورتی که رانندگان فرسوده یا زمینگیر شده باشند همین اتفاق می افتد. هدف از این حلقه های زنجیر ایجاد چسبندگی و پشتیبانی برای دندان های چرخ دنده است.
اگر اره برقی اغلب در زمان گرم بودن از کار می افتد، اما در صورت بروز مشکل در راه اندازی، ممکن است گاهی اوقات لازم باشد کاربراتور را تمیز کنید. در این مقاله می توانید نحوه عملکرد این کار، نحوه تعویض ممبران در کاربراتور و مواردی که هنگام تمیز کردن باید به آن توجه کنید را بخوانید.
مشکلات کاربراتور
اول از همه، اگر با اره برقی مشکل دارید، همیشه باید تمام قسمت های دیگر را به طور کامل بررسی کنید:
- شمع ها را چک کنید
- فیلتر هوا را چک کنید
- مخلوط را بررسی کنید (مخلوط صحیح، مخزن به اندازه کافی پر است)
قبل از مشکوک شدن به مشکلات کاربراتور، ابتدا باید تمام علل دیگر (شایع تر) مشکلات راه اندازی را رد کرد.
کاربراتور تمیز
طراحی کاربراتورهای جداگانه می تواند برای مدل های مختلف اره برقی کاملاً متفاوت باشد، به طوری که پیدا کردن اجزای جداگانه پس از توضیح آسان نیست. با این حال، با دانش اولیه و درک فنی، باید بتوان مهمترین اجزا را شناسایی کرد.
جت اصلی کاربراتور همیشه در محفظه شناور است. معمولاً میتوان آن را به راحتی جدا کرد و میتوان آن را با هوای فشرده دمید یا با سیم نازک سوراخ کرد.
این معقول ترین و موثرترین تمیزکاری است که می توان روی کاربراتور انجام داد. جداسازی کامل کاربراتور در اکثر موارد ضروری نیست. در صورت لزوم، کاربراتور را می توان با بنزین و یک پارچه نرم کاملا تمیز کرد .
تعویض اجزای کاربراتور
غشاهای موجود در کاربراتور از نظر تئوری توسط خود شما قابل تغییر هستند. اما هنگام انجام این کار باید بسیار مراقب باشید. اگر کاملا مطمئن نیستید بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید.
برای تغییر ممبران، کاربراتور باید به طور کامل به قطعات جداگانه جدا شود. سپس بهتر است در یک پاک کننده اولتراسونیک کاملاً تمیز شود و با هوای فشرده خشک شود.
خود ممبران ها را می توان نسبتاً آسان تعویض کرد.ابتدا شیر کنترل سوار می شود و اهرم کنترل به درستی تنظیم می شود. درزگیرها و غشای کنترل باید پس از تعویض با روغن اسپری خیس شوند تا بعداً کاربراتور واقعاً سفت شود.
روغن زنجیر اره برای اره برقی بسیار مهم است و همچنین خیلی سریع مصرف می شود. در برخی موارد ممکن است نیاز به تنظیم روغن کاری باشد. در این مقاله میتوانید با جزئیات نحوه عملکرد و کاربرد آن را دریابید.
عملکرد روغن اره زنجیری
روغن زنجیر حداقل اصطکاک بین زنجیر و شیار میله را تضمین می کند. اگر روغن کاری خیلی کم باشد، میله خیلی سریع فرسوده می شود و زنجیر نیز به سرعت تحت تأثیر قرار می گیرد.
مصرف روغن اره برقی اغلب دست کم گرفته می شود – حتی در عملکرد نسبتاً معمولی، اره در هر ساعت کارکرد حدود 0.4 لیتر روغن مصرف می کند. بنابراین بررسی سطح روغن و پر کردن منظم روغن بسیار مهم است.
روغن و ویسکوزیته
وقتی صحبت از روغن های زنجیره ای به میان می آید، هم محصولات مبتنی بر روغن معدنی و هم محصولات مبتنی بر روغن های گیاهی بدون افزودنی های مضر وجود دارد. در جنگل کاری حرفه ای، این روغن های ارگانیک همیشه تجویز می شوند، زیرا کاملاً زیست تخریب پذیر هستند و بدون افزودنی های خطرناک و مضر برای محیط زیست تولید می شوند و برای آب خطرناک نیستند. اما عیب این روغن ها تمایل آنها به “صمغی” و چسبندگی است. بنابراین مقدار روغن همیشه باید کمی تنظیم شود – برای اره هایی که این امکان وجود دارد.
بررسی روانکاری زنجیره
بهترین راه برای بررسی تنظیمات صحیح این است که اره را با نوک میله حدود 20 سانتی متر بالاتر از یک سطح رنگ روشن نگه دارید. پس از حدود 30 ثانیه، زمانی که زنجیر در حال کار است، باید اثری از روغن روی سطح ظاهر شود. اگر رد روغن زودتر ظاهر شود، روانکاری بسیار بالا تنظیم شده است، اگر رد روغن قابل مشاهده نباشد، روانکاری باید بالاتر تنظیم شود.
تنظیم مجدد روانکاری روغن قابل تنظیم برای هر مدل کمی متفاوت است، بهتر است آن را در دستورالعمل های عملکرد اره خود جستجو کنید.
اگر اره برقی روغن زنجیره ای را برای روانکاری تامین نمی کند، این مشکلی است که باید فورا برطرف شود. در عمل اغلب اتفاق می افتد که پمپ روغن اره برقی صمغ زده است.
روغن های زنجیره ای
روغن های زنجیر اره برای کاهش سایش شیار میله با روانکاری منظم زنجیره ای که روی آن کار می کند استفاده می شود. این امر به روغنی با ویسکوزیته مناسب و قدرت چسبندگی در مقادیر کافی نیاز دارد.
روغن معمولاً توسط پمپ روغن پمپ می شود، با برخی اره های برقی می توان مقدار روغن را تنظیم کرد. پمپ روغن همیشه به درایو اره برقی کوپل می شود و بنابراین تنها زمانی روغن را تامین می کند که اره برقی در حال کار باشد.
روغن های صمغی
بیشتر روغن های موجود در بازار از روغن های گیاهی طبیعی ساخته شده اند و – بر خلاف انواع روغن های معدنی – حاوی هیچ گونه افزودنی مضر برای محیط زیست نیستند. نقطه ضعف این روغن های ارگانیک این است که به مرور زمان حالت لثه ای و چسبندگی پیدا می کنند.
این صمغها میتوانند در داخل پمپ روغن و داخل فیلتر روغن روانکاری نیز ایجاد شوند. در برخی موارد – به ویژه پس از دوره های طولانی توقف – این می تواند به این معنی باشد که دیگر روغن پمپ نمی شود.
اقدامات تعمیراتی
قبل از هر چیز باید اطمینان حاصل شود که پمپ روغن کار می کند و معیوب نیست. اگر چنین است، می توانید فیلتر روغن را بررسی کنید. فیلتر روغن را معمولاً می توان با یک قلاب یا یک قطعه سیم خمیده از مخزن روغن خارج کرد.
اگر به شدت گرفتگی داشته باشد، اغلب می توان آن را با بنزین تمیز کرد. اگر اینطور نیست، باید تعویض شود. سپس باید بررسی کنید که آیا سوراخ های روغن آزاد هستند و از آن عبور می کنند. همچنین ممکن است شیار ریل به شدت چسبیده باشد و دیگر روغن را انتقال ندهد.
تمام رزین ها باید به طور کامل حذف شوند تا روغن دوباره جریان یابد. در مورد رزینسازی شدید، این میتواند به استفاده گسترده از ابزار و تلاش زیادی نیاز داشته باشد.
به خصوص آماتورها و مبتدیان اغلب مطمئن نیستند که زنجیر باید در کدام جهت روی اره برقی باشد. زنجیر متصل به اشتباه روی اره برقی هرگز نباید رخ دهد! در این مقاله می توانید نحوه قرارگیری صحیح زنجیر را مطالعه کنید و در هنگام اتصال زنجیر چه موارد دیگری را باید در نظر بگیرید.
جهت صحیح زنجیره
زمانی که دندانه برش در سمت بالایی میله به سمت جلو باشد، یک زنجیر همیشه به درستی روی اره زنجیری قرار می گیرد. بررسی این موضوع در یک نگاه آسان است.
شما همچنین می توانید تشخیص دهید که یک زنجیر با این واقعیت اشتباه است که هنگام بریدن آن دود تولید می شود و یک خط سیاه روی چوب (یا درخت) ظاهر می شود. در این مورد، ضروری است فورا بررسی کنید که زنجیر به درستی روی اره قرار گرفته است!
یک زنجیر به اشتباه می تواند حتی برای حرفه ای هایی که عجله دارند اتفاق بیفتد. که دوباره و دوباره اتفاق می افتد. اگر به موقع متوجه مشکل شوید، آسیب جدی وارد نمی شود. بهتر است دوباره چک کنید!
نکات مهم دیگر هنگام اتصال زنجیر
- همیشه قبل از قرار دادن چرخ کشش آن را کاملاً به سمت راست بچرخانید
- هنگام بستن زنجیر همیشه از نوک میله شروع کنید
- زنجیر را ابتدا روی میله و سپس روی چرخ دنده قرار دهید
- ابتدا پیچ کشش را به سمت جلو بچرخانید، سپس درپوش زنجیر را ببندید
- همیشه بررسی کنید که زنجیر در شیار میله باشد
- همیشه چک کنید که زنجیر شل نباشد
- بررسی کشش: زنجیر را در جهت حرکت بکشید و بررسی کنید که زنجیر خیلی سفت نباشد (اگر نه، آن را دوباره وصل کنید) – احتیاط: ابتدا ترمز زنجیر را رها کنید!
- پس از بررسی کشش، همیشه ترمز زنجیر را دوباره فشار دهید
بدون دیدگاه